NETWORK





RECENT STORIES

MONTHLY ARCHIVE



BLOGLOVIES






Insomnia
Friday, October 10, 2014 at 1:22 AM
           Insomnia atau tidak dapat tidur, adalah gangguan tidur di mana terdapat ketidakmampuan untuk tidur atau kekal tidur selama yang dikehendaki. Istilah ini kadang-kadang digunakan untuk menggambarkan gangguan ditunjukkan oleh polysomnographic atau keterangan actigraphic tidur terganggu, gangguan tidur ini sering dikatakan ditakrifkan sebagai tindak balas positif kepada salah seorang daripada dua soalan: "Adakah anda mengalami kesukaran tidur" atau "Adakah anda mempunyai kesukaran jatuh atau tinggal tidur?" 

          Insomnia boleh dikumpulkan ke dalam sekolah rendah dan menengah, atau comorbid, insomnia. Insomnia utama adalah gangguan tidur tidak boleh dikaitkan dengan punca perubatan, psikiatri, atau alam sekitar. Ia digambarkan sebagai aduan berpanjangan bermulanya tidur kependaman, gangguan penyelenggaraan tidur, atau pengalaman tidur bukan menyegarkan. Satu diagnosis yang lengkap akan membezakan antara berdiri bebas utama insomnia, insomnia sebagai sekunder kepada keadaan yang lain, dan rendah insomnia bersama mengerikan dengan satu atau lebih syarat-syarat.

--------------------------------------------------------------------------------------

Kenapa tiba tiba pulak ni nak cerita pasal Insomnia
Haaaa untuk pengetahuan korang, Yasirah jugak mengalami insomnia sejak sejak ni, mungkin sebab stress dengan exam dan masa tidur sangat sangat tak menentu sekarang ni. Tapi dari pengalaman sendiri lah, Insomnia ni memang buat kita tak boleh nak tidur, even dah pejam mata berangan pun still tak nak tidur, haish malam ni yasirah tidur ke tak pun tak tahu lah. Insomnia dah memasuki kepala ni hah, badan penat pun taknak tidur. Mohon semua ni berakhir cepat sebab Insomnia ni ada sedikit sebanyak mengganggu pelajaran. Serious babe. Bye






← O L D E R P O S T
N E W E R P O S T →






© 2013 - Layout created by yasiraashaari
Do you know ?Honesty is the best policy in life